Gå direkt till huvudinnehåll

Samarbete som bidrar till minskade energikostnader

Bostadsrättsföreningen Rudtorp 4 i Solna har jobbat länge med olika insatser för att sänka sina energikostnader. För att minska energianvändningen ytterligare är samarbete en viktig faktor.

–  Vi tar klimatfrågan på allvar och är noggranna i arbetet med att sänka energikostnaderna. Att vi jobbar tillsammans för att spara på flera håll är kärnan. Sedan gör vi också riktade insatser som att vi renoverat våra fönster för att få en jämnare innetemperatur. Målet är ett snitt på 22 grader, säger Lars Aktervall.

Fastigheterna i BRF Rudtorp 4 med blå himmel

Hjälps åt för att spara energi

1985 var Lars med och bildade föreningen, och sedan dess har han varit aktiv i styrelsen till och från. I många år var han ordförande. I dag är han tekniskt ansvarig med fokus på bland annat energifrågor.

–  För att bli ännu mer energieffektiva kommunicerar vi också löpande för att tipsa våra boende om energismart beteende – till exempel i tvättstugan. Att vi alla hjälps åt är viktigt. För i slutändan det blir en kostnad för hela föreningen om vi inte använder el och värme på ett smart sätt.

Lars Aktervall i solen utanför en av fastigheterna i BRF Rudtorp 4
Lars Aktervall, BRF Rudtorp 4

Viktigt med bra kontakt

Att samarbetet med leverantörer fungerar bra i de här frågorna är lika viktigt, anser Lars Aktervall.

–  Som kund vill jag framför allt ha en bra kontakt med de leverantörer vi samarbetar med, och det har vi med Norrenergi. Och om jag undrar över något så får jag snabbt hjälp. Den servicenivån och kompetensen värdesätter vi.

Lär sig om värmesystemet med tjänsten Driftgenomgång

För att bygga upp kunskap inom föreningen om hur värmesystemet fungerar har BRF Rudtorp 4 tagit hjälp av tjänsten Driftgenomgång.

–  Vi fick besök av Norrenergi som gav oss en praktisk genomgång av hur värmecentralen fungerar. Ett bra sätt att få svar på saker vi undrat över. Så nu är vi ett par stycken i styrelsen som vet lite mer om vad vi ska hålla koll på.

Fönster med blänk av himmel

Följer upp status löpande, digitalt

Emellanåt loggar Lars Aktervall in på föreningens konto i kundportalen på Norrenergis webb. Där kontrollerar han att allt verkar fungera som det ska med hjälp av indikatorerna på startsidan.

Ibland följer han också upp budgetens prognos mot det verkliga utfallet, som publiceras varje månad.

–  Värmebudgeten vi får varje år är en bra hjälp i styrelsens budgetarbete. Vid några tillfällen har jag varit med på Norrenergis årliga kundkvällar och fått en personlig genomgång av föreningens värmebudget och träffat och pratat med flera av Norrenergis medarbetare.

Entre trapphus BRF Rudtorp 4

Redan gjort mycket för att spara energi

I BRF Rudtorp 4 är många av de större, energibesparande insatserna gjorda sedan länge.

–  Vi har renoverat det mesta i fastigheten. Som exempel har taket isolerats, våra fönster renoverats och äldre belysningsarmaturer ersatts med LED-lampor. Nyligen gjorde vi också en fasadrenovering. Detta har hjälpt oss att spara energi.

Porthandtag i trä

Ytterligare effektivisering med smart digital värmestyrning

För att energieffektivisera ytterligare var BRF Rudtorp 4 tidiga med att börja använda Norrenergis tjänst Värmesmart med Noda. Föreningen har 58 lägenheter och fastigheterna är byggda i början av sextiotalet. Med temperaturgivare i utvalda lägenheter kan styrelsen via NODA-portalen följa den dagliga snittemperaturen.

Förutom att försöka uppnå en jämnare inomhustemperatur har föreningen sedan starten 2019 i snitt fått cirka 10–15 % lägre energianvändning per år. En besparing som varit värdefull nu när flera olika kostnader gått upp samtidigt.

–  Med Värmesmart med Noda får vi varje år veta hur stor energibesparing vi fått via tjänsten. Eftersom värme och el är de största utgiftsposterna i föreningen är den informationen högintressant. Så länge vi ser att vi gör besparingar så behåller vi tjänsten, säger Lars Aktervall.

Hortensia i lila blått och rosa

Vi hjälper dig använda värmen effektivt


Många av våra kunder ser ett behov av att få hjälp med till exempel energiuppföljning, optimering och extra trygghet. Och vi hjälper gärna till!

Genom att skapa ditt konto i kundportalen får du en bra överblick över din energianvändning och kan till exempel lägga in bevakningar på effekt och returtemperatur. 

Med våra energitjänster får ni hjälp i arbetet med att energioptimera och spara energi. 


Du hittar energitjänsterna här.

Du vet väl om att du återvinner med din värme?