Summera vintern – följ upp din värmeprognos
Nu kommer värmen steg för steg. En bra tid att se hur mycket energi som behövdes för att värma upp din fastighet i vintras. Logga in på kundportalen för att följa upp din värmeanvändning och se hur väl prognosen i värmebudgeten stämde.
Logga in och se er värmebudget
Börja med att logga in på kundportalen. Värmebudgeten ligger under rubriken Mina sidor. Om du inte har något konto så skapar du det enkelt med hjälp av ditt mobila bank-id, eller genom att välja ett lösenord. Hör av dig om du behöver hjälp!
Löpande uppföljning månad för månad
I värmebudgeten får du hjälp att följa upp din budget löpande. Varje månad summerar verktyget den verkliga kostnaden jämfört med värmebudgetens beräkning. På så sätt får du en ständigt aktuell och uppdaterad prognos över er årskostnad.
Se utfallet för vintern eller hela förra året
Här väljer du tidsintervall och kan snabbt se hur väl prognosen stämt med er faktiska energianvändning. Det går också att exportera alla värden i budgeten, så att du smidigt kan lägga in dem i era egna system om du behöver.
Jämför mellan olika år
För uppvärmning är det vanliga att man korrigerar energistatistiken för att kunna göra väderneutraliserade jämförelser mellan olika perioder. Det gör att du kan jämföra hur mycket energi som gick åt olika år, oavsett om det till exempel var en varm eller kall vinter. Metoden kallas normalårskorrigering. På kundportalen kan du jämföra din fastighets energianvändning mellan olika år med denna metod.
Indikatorer ger vägledning
För att hjälpa dig att minska er energianvändning kan du också ta hjälp av indikatorerna på startsidan när du loggar in. Där får du en fingervisning om vad som kan löna sig bäst för er att åtgärda för att spara energi. Genom att jämföra fastighetens värden för de senaste två säsongerna, får du en indikation på om förbättringsåtgärder ni gjort har gett önskad effekt.
En hjälp att ta vara på värmen
Med hjälp av ert konto i kundportalen kan ni använda er värme smartare. Med statistik och nyckeltal är målet att exempelvis göra det lättare att se och jämföra om olika åtgärder i fastigheten gett något resultat.
Kundportalen – några vanliga frågor och svar
Hur skapar jag ett konto i kundportalen?
Snabbast skapar du ditt konto genom att använda bank-id. Är du företag eller brf använder du även fakturanumret på en av dina fakturor, vilken som helst. Om du inte vill logga in med bank-id väljer du istället skicka förfrågan så hjälper vi dig. Allt börjar med att du klickar på Skapa konto i inloggningsrutan så gör du ditt val därefter.
Varför fungerar det inte när jag försöker logga in med bank-id?
Det kan bero på att du ännu inte skapat ditt konto. Börja med att klicka på Skapa konto så kan du sedan välja bank-id som inloggningsmetod.
Kan jag hitta mina fakturor i kundportalen?
Ja, du hittar dem på sidan Fakturor under Mina sidor. Vi har förbättrat sök- och filtreringsfunktionen, något som kommer att underlätta för dig som har många fastigheter. Just nu kan inte radfakturor eller Swefakturor visas.
Vilka bevakningar kan jag sätta upp?
Du kan välja att bevaka returtemperatur och effekt.