Gå direkt till huvudinnehåll

Slipp obehagliga överraskningar – ta hjälp av bevakningsfunktionen

När temperaturen kryper under nollan och får värmecentralen jobba lite extra för att streama den värme ni behöver. Ibland är det först då vi upptäcker att något inte fungerar som det ska, vilket kan resultera i att returtemperaturen blir för hög. Ett tips för att snabbt och enkelt få veta om något slutat fungera i värmesystemet är att använda bevakningsfunktionen i kundportalen. Genom att ställa in bevakning på returtemperatur och effekt får du en notis om något inte fungerar som det ska.

Så här skapar du bevakningar

Du skapar bevakningarna genom att logga in på kundportalen och ställa in bevakningarna på effekt och returtemperatur. Gränsvärdet sätter du själv men det finns ett riktvärde som du kan använda om du vill. Det här är ett enkelt sätt att snabbt få veta om något inte fungerar som det ska i värmesystemet och undvika onödiga kostnader.

Returtemperatur – så fungerar det

Returtemperatur är den temperatur som fjärrvärmevattnet har när det går tillbaka till oss från din värmecentral. När din värmecentral är som mest effektiv blir returtemperaturen svalare och det blir en lägre kostnad för dig. Detta eftersom flerbostadshus och större fastigheter betalar ett temperaturtillägg om returtemperaturen är högre än 30 grader. Bor du i villa har du inte detta tillägg. Det kan ändå vara bra att hålla koll om returtemperaturen går upp eftersom något då kan vara fel.

Minskar energianvändningen i våra städer

Att hålla returtemperaturen så låg som möjligt är ett sätt att bidra till att energin används så effektivt som möjligt. Det är också en väg mot att minska den totala energianvändningen på längre sikt. Ju fler som arbetar med att sänka sin returtemperatur, desto högre effektivitet håller vårt fjärrvärmesystem som helhet. På så sätt behöver mindre mängd vatten strömma runt för att värma invånarnas varmvatten och stadens hus och vi hjälps åt att hushålla.

Om du har några frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till oss på kontakt@norrenergi.se eller telefon 08-475 04 40.

 

Få koll – logga in!


Kundportalen hjälper er att enkelt och snabbt få överblick på er värmeanvändning. Den förenklar också ert arbete med en rad funktioner, statistik och nyckeltal.

Missa heller inte att ta hjälp av fastighetens värmebudget i arbetet med budget och prognoser.

Varmt välkommen att logga in och få ännu bättre koll!

Lär känna er värmecentral


Vi kan också komma till er och göra en driftgenomgång där ni får lära känna er värmecentral och får värdefull kunskap om vad ni kan göra för att få värmen att fungera ännu bättre i ert hus.

Här kan du läsa mer om tjänsten Driftgenomgång