Gå direkt till huvudinnehåll

Priser bostadsrättsföreningar och företag

Vår normalprislista består av olika komponenter och syftet är att prissättningen ska vara rättvis, rimlig och enkel att förstå.  Prissättningen utgår från våra kostnader samtidigt som den ska vara konkurrenskraftig med alternativen. Du hittar den gällande normalprislistan och avtalsvillkoren här intill, liksom även vår prisändringsmodell som vi tagit fram i Prisdialogen.

Genom förbättrade mätmetoder kan vi läsa av din förbrukning timme för timme. På så sätt blir prissättningen mer kostnadsriktig och rättvis. Samtidigt kan du påverka alla delar i din värmekostnad genom att spara energi och effekt, och genom att arbeta med din returtemperatur. Använd gärna kundportalen för att få reda på din returtemperatur.

Så här är prissättningen uppbyggd

Effektdelen
Effektdelen speglar hur stort ditt behov av värme och varmvatten är som mest under en kall dag. Det vill säga hur stor värmekapacitet vi behöver ha i vår anläggning för just ditt behov.

Energidelen
Energidelen avser din förbrukning - det vill säga hur många kilowattimmar du gör av med. Priset för varje kilowattimme, energipriset, sätts utifrån våra kostnader att producera värmen och är därför olika beroende på årstid.

Temperaturtillägget
Temperaturtillägget avser din returtemperatur, alltså den temperatur som fjärrvärmevattnet har när det går tillbaka till oss från din värmecentral. Returtemperaturen ska vara så låg som möjligt, då är både din värmecentral och vårt system mest effektivt. Är temperaturen under 30 grader betalar du inget temperaturtillägg.

Information om fjärrvärmelagen

Fjärrvärmelagens syfte är framförallt att stärka kundens ställning och öka insynen i fjärrvärmeverksamheten. Lagen ställer bland annat krav på att prisinformation ska finnas lättillgängligt och att det ska finnas en förklaring till hur priset bestäms. Annat som regleras i lagen är villkor för avtalsändringar, ersättningsansvar samt möjlighet till förhandling och eventuell medling. Här hittar du Fjärrvärmelagen i sin helhet.

Förhandling och medling

Vid förändring av avtalsvillkor som är till ensidig nackdel för dig som kund, har du rätt till förhandling kring villkoren. Begäran om förhandling ska skickas in inom tre veckor från det att du har fått meddelande om förändringen.

Om vi inte skulle komma överens vid en förhandling har du som kund även rätt till medling. Medlingen hanteras av Fjärrvärmenämnden, som är tillsatt av Energimyndigheten och hjälper oss att komma överens. Ansökan om medling ska ha kommit in till Fjärrvärmenämnden inom tre veckor från den dag förhandlingen avslutades. Kostnaden för medling är 500 kronor för konsumenter och 1 000 kronor för övriga. Mer information om medling hittar du här.

Prisinformation


Normalprislista 2024

Normalprislista 2025

Prisändringsmodell 2024-2026

Prisändringsmodell 2025-2027

Så läser du din faktura

Här hittar du avtalsbilagor m.m.

Ta hjälp av kundportalen


Kundportalen hjälper dig att få bra koll på din energianvändning. Du kan ställa in bevakningar så att du direkt får veta om effekt eller returtemperatur skulle dra iväg. Där hittar du även din värmebudget för 2025.

Här loggar du in